-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45185 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

مولفه هاي اعتماد متقابل ميان مردم و حكومت چيست ؟
از آن جا كه جامعه ديني را حضور مردم نگاه مي دارد و از طرفي رهبري است كه جامعه ديني را به راه صلاح و هدف غايي خودهدايت مي كند، رهبري و مردم لازم و ملزوم يكديگرند و تنها اعتمادمتقابل ميان مردم و رهبري كه در راس حكومت قرار دارد مي تواندقوام بخش حفظ و سلامت و حركت و پويايي جامعه ديني باشد .ازديدگاه اسلام اگر حقوقي را كه مردم و حاكم [ به عنوان نماينده اصلي و اصيل حكومت ] نسبت به يكديگر دارند، رعايت نمايند، موجب اعتماد خواهد شد .توصيه مي كنيم در فرازهاي ذيل كه از سخنان گران بهاي اميرالمومنين ( ع ) است ، دقت فرموده و جواب خود را ازكلام امير كلام بگيريد : ( ( پس خداي سبحان برخي از حق هاي خود رابراي بعضي مردمان واجب داشت و آن حق ها را برابر هم نهاد وواجب شدن حقي را مقابل گزاردن حقي گذاشت و حقي بر كسي واجب نبود مگر حقي كه برابر آن است گزارده شود و بزرگترين حق هاكه خدايش واجب كرده است ، حق والي بر رعيت است و حق رعيت بر والي ، كه خداي سبحان آن را واجب نمود و حق هر يك را به عهده ديگري واگذار فرمود و آن را موجب برقراري پيوند آنان كرد وارجمندي دين ايشان . پس حال رعيت نيكو نگردد جز آنگاه كه واليان نيكورفتار باشند و واليان نيكورفتار نگردند، جز آنگاه كه رعيت درستكار باشند .پس چون رعيت حق والي را بگذارد و والي حق رعيت را به جاي آرد، حق ميان آنان بزرگمقدار شود و راه هاي دين پديدار و نشانه هاي عدالت برجا و سنت چنان كه بايد اجرا .پس كارزمانه آراسته گردد و طمع در پايداري دولت پيوسته و چشم آزدشمنان بسته و اگر رعيت بر والي چيره شود و يا والي بر رعيت ستم كند، اختلاف كلمه پديدار گردد و نشانه هاي جور آشكار و تبهكاري در دين بسيار راه گشاده سنت را رها كنند و كار از روي هواكنند واحكام فروگذار شود و بيماري جان ها بسيار و بيمي نكنند كه حقي بزرگ فرونهاده شود و يا باطلي سترگ انجام داده آنگاه نيكان خوارشوند و بدكاران بزرگمقدار و تاوان فراوان برگردن بندگان از پروردگارپس بر شماست يكديگر را در اين باره اندرز دادن و حق همكاري رانيكوگزاردن ) ) ، ( نهج البلاغه ، ترجمه دكتر شهيدي ، خطبه 216، ص 248 - 249 ) . ;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.